5 tips för att undvika att bli uppblåst

Hem » Träningsblogg & Hälsoblogg om träning, hälsa och kost » Artiklar » 5 tips för att undvika att bli uppblåst
19 Flares Twitter 1 Facebook 16 Google+ 2 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 19 Flares ×

Ett vanlig problem många har i dagens samhälle är att vi kan bli väldigt uppblåsta i magen. Hur många känner inte igen att efter en ordentligt måltid av kolhydratsrik mat och kanske lite läsk så känns det som att man har lagt på sig 3kg runt magen? För det första så tror många att dom har lagt på sig fett och att nu är det kört. Men oftast så har man egentligen bara samlat på sig otroligt mycket vätska och kolhydrater i kroppen. Vissa reagerar mer än andra när det kommer till olika typer av kolhydrater. Några blir väldigt lätt uppblåsta och mår dåligt att för mycket snabba kolhydrater medan andra tål mer. I den här artikeln tänker jag ta upp mina 5 bästa tips för att bli mindre uppblåst och att helt enkelt undvika det. Mycket av det jag kommer tas upp kan tyckas vara självklart men ändå gör vi misstagen.

1. Undvik skräpmat

Äter du mycket skräpmat, färdiglagad mat, halvfabrikat och annan skitmat? Ja, då är det antagligen en väldigt stor bov i att du är uppblåst. Den här typen av mat innehåller otroligt mycket snabba kolhydrater (rent socker), fett och en rad andra dåliga ämnen för kroppen. Det finns ingenting positivt med att äta skräpmat, halvfabrikat och färdiglagad mat. Förutom att du förstör din kropp och hälsa kommer du antagligen att må sämre och känna dig uppblåst väldigt ofta.

2. Drick inte läsk

Ja du läste rätt. Nu riktar jag mig mest åt läsk som innehåller socker och inte lightläsk eftersom den diskussionen är det inte plats för här. Är du en av dom som dricker vanlig läsk till maten eller kanske varje dag? Då är det verkligen dags att tänka om och hitta andra alternativ som du kan dricka. Den läsken du dricker innehåller kopiösa mängder socker som inte bara förstör dina tänker och hälsan utan också kommer göra att du blir mer uppblåst. I längden kommer läsken att leda till en rad olika sjukdomar och försämrad hälsa. Vill du verkligen det?

socker

3. Drick mer vatten

Många av oss är för dåliga på att dricka vatten. Vi ersätter vattnet med andra drycker som läsk, alkohol och saft. Jag själv har varit en av dom som har druckit för lite vatten och tillslut insett att jag måste göra en förändring. För det första är vatten väldigt nyttigt, billigt, mättande och smakar gott. Dricker du en bra mängd vatten varje dag kommer du att driva ur vätska och annan skit ur kroppen och i sin tur bli mindre uppblåst. Jag brukar rekomendera att man dricker minst 2-3L vatten per dag. Om du inte redan gör det så tycker jag verkligen du ska prova att göra det och se hur mycket bättre du kommer må. Jag upplever ett mycket mindre sug efter läsk när jag dricker rikligt med vatten varje dag.

uppblåst

4. Träna

Att det är hälsosamt att träna vet nog dom flesta och att det skyddar mot flera olika sjukdomar vet också många. Om du håller dig fysiskt aktiv dagligen så kommer din uppblåsta mage att bli mindre. Det handlar inte om att göra 100 situps eller att träna magen dagligen för det är inte det som är problemet. Det handlar inte om att du ska lyckas punktförbränna fett eller att saknar magmuskler. Men genom styrketräning och generell fysisk aktivitet så kommer du att minska vätskan i kroppen och även göra av med kolhydrater. På det sättet kommer du också att bli mindre uppblåst och må generellt bättre. Så se till att håll dig fysiskt aktiv och gå gärna och styrketräna flera gånger i veckan.

5. Ät nyttigt och rätt mängd

För att hålla sig i form och ha en bra hälsa gäller det att äta nyttig mat och även rätt mängd mat. Du behöver hitta en balans i kosten som passar just dig. Bara för en typ av diet fungerar för din närmsta vän betyder inte det att den dieten är optimal för dig. Alla är vi olika, har olika förutsättningar och mål. Men ett steg i rätt riktning är att byta ut all halvfabrikat och skräpmat mot färska råvaror av bra kvalite. Tillaga maten själv så att du är säker på vad du stoppar i dig och äter du nyttig mat kommer du antagligen automatiskt att äta mindre eftersom det brukar mätta mer.

Om du är väldigt osäker på vad du bör äta och inte äta samt vilka mängder som passar just dig så rekomenderar jag att du tar kontakt med en Personlig Tränare eller Kostrådgivare som kan hjälpa dig med det. Allt handlar om att lära känna sin egen kropp och vad som faktiskt fungerar bäst för just dig. Ta gärna kontakt med mig om du vill ha hjälp med kosten eller träningen: alexander@noregrets.se

 

Om författaren: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se
En kommentar
  1. Pingback: Start dagen med sitronvann | NoRegrets

Kommentera

19 Flares Twitter 1 Facebook 16 Google+ 2 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 19 Flares ×