5 tips för att behålla formen under julen

Hem » Träningsblogg & Hälsoblogg om träning, hälsa och kost » Artiklar » 5 tips för att behålla formen under julen
3 Flares Twitter 1 Facebook 0 Google+ 2 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 3 Flares ×

Nu närmar sig julen med stormsteg och vi går in i julbordstider och allt vad det innebär. Julen är en väldigt mysig årstid och något många ser fram emot. Att träffa familj, släkt, vänner och äta god mat och bara ta det lungt. Men med julen kommer det även ångest och dåligt samvete för många. Har det blivit för mycket av det goda? Blir det jobbigt att komma igång efter julen? Men behöver verkligen Julen vara så svår egentligen? Måste man undvika all god mat för att inte riskera att lägga på sig massor?

I den här artikel kommer jag ta upp mina bästa tips för att behålla formen under jultiden men samtidigt kunna njuta av god mat och ledighet.

1. Njut av god mat och ledighet

Jag tycker verkligen att man ska ta vara på den här underbara högtiden och njuta av god mat, trevligt sällskap och ledighet. Bara för att du äter mycket mat och godsaker under ett par dagar och kanske tränar mindre betyder inte det att du lägger på dig 2-3kg fett.  Den vikten du eventuellt lägger på dig är med största sannolikhet vätska och kolhydrater, detta kan du väldigt fort och enkelt ta bort efter julen. 1kg fett motsvarar 7500kcal som kroppen behöver extra för att kunna lagra det som fett. Med andra ord krävs det väldigt mycket extra kalorier för att du ska lägga på dig mycket fett.

Sen är inte all mat på Julbordet onyttig mat heller, mycket består av av färska råvaror och vanlig lagad mat. Det är Kyckling, Kött, Potatis och andra bra råvaror som finns på det svenska julbordet. Sen finns det självklart andra rätter och matvaror som är mindre nyttiga men det är inget man ska oroa sig över. Julen varar inte speciellt länge men betyder mycket för folk och det är ett bra tillfälle att samla familj, vänner och släkt och ha det trevligt. Varför inte passa på och njuta då? Släpp kostprogrammet och träningsprogrammet under 1-2 dagar och ta vara på dina nära och kära.

julmat

2. Var försiktig med Alkoholen

Som många vet så är Alkohol inget som är bra för kroppen och någonting vi bör dricka i måttliga mängder. Jag tycker att man även ska tänka på det under julen och inte dricka mer än nödvändigt. För mycket alkohol kommer utan tvekan förstöra formen på ganska kort tid. Nu säger jag inte att du ska skippa den helt under Julhelgen men tänk efter hur mycket du faktiskt dricker. Jag rekomenderar att man försöker hålla alkoholen nere och istället prioritera den goda maten som inte förstör lika mycket som alkoholen gör.

3. Passa på att sova och vila ordentligt

Alla vet ju att återhämtning och vila är viktigt både när det kommer till muskeltillväxt och fettförbränning. Eftersom många lever ett stressat liv med fullspäckade dagar och kanske inte hinner vila så mycket som man önskar. Varför inte passa på att vila lite extra på julen? Sov en timme mer och ta en powernap mitt på dagen. Utnyttja din ledighet och låt kroppen få den vilan den förtjänar. Jag vet att det är mycket som ska förberedas till julhelgen med mat, julklappar, julgran och allt vad det nu är. Men försök få in lite mer vila under dina lediga dagar och försök att inte stressa så mycket.

Vinter

4. Hitta aktivitet i vardagen

Det är aldrig fel att försöka träna under julen också. Det behöver inte nödvändigtvis vara att du går på gymmet varje dag men att man kanske går en promenad eller om man har snö eller is så finns det ju en mängd olika vinteraktiviteter som kan öka förbränningen lite extra. Som dessutom kan vara ganska kul och som man kan göra med familjen eller släkten.

5. Utnyttja den extra maten du har ätit till träningen

Dom flesta av oss äter ju betydligt mer mat under julhelgen än vad vi vanligtvis brukar göra. En fördel jag brukar utnyttja efter all mat är att använda all mat och energi till ett riktigt bra träningspass. Nu brukar jag fokusera på styrketräning eftersom jag personligen känner att jag får ut mest där när jag har ätit extra mycket. Ska du köra cardio kan det nästan bli extra tufft eftersom du har mer mat i kroppen. Men jag tycker absolut att du ska utnyttja den extra energin du har efter allt julmat och se till att få ett eller flera riktigt bra träningspass efter julhelgen.

Sammanfattning

För att sammanfatta den här artikeln så anser jag att man ska njuta av julen och allt vad det innebär. Släpp lite på gränserna och passa på att ha en riktigt trevlig helg med nära och kära. Oroa dig inte för mycket om hur formen kommer vara men försök att tänka efter i vissa situationer. Julen behöver inte betyda att man lägger på sig flera kg av överflödigt fett.

Läs även 5 tips för att lyckas med ditt mål

För mer hjälp med kost och träning, läs mer under Personlig Träning

Om författaren: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se
3 Kommentarer
  1. Pingback: 5 tips för att undvika att bli uppblåst | NoRegrets

  2. Pingback: 5 tips för att behålla formen under julen | Alexander Öqvist

  3. Pingback: Kom igång med din ryggträning: 5 bra övningar för ryggen - NoRegrets - Personlig Tränare och Träningsblogg, Blogg om träning med Online PT från Malta & Stockholm

Kommentera

3 Flares Twitter 1 Facebook 0 Google+ 2 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 3 Flares ×