Bygg magmuskler: Få synliga magrutor

Hem » Träningsblogg & Hälsoblogg om träning, hälsa och kost » Artiklar » Bygg magmuskler: Få synliga magrutor
29 Flares Twitter 1 Facebook 16 Google+ 1 Email -- Pin It Share 2 LinkedIn 9 29 Flares ×

När sommaren närmar sig med stormsteg så är det många som vill få fram synliga magrutor, få en platt mage eller 6pack på magen. Myten om att man ska köra situps morgon och kväll för att få synliga magrutor kommer nog tyvärr aldrig att dö ut helt. Faktum att myten om att du behöver träna mage dagligen för att få ett 6pack inte heller kommer försvinna. Många är medvetna om att kosten är viktig för att få en platt mage eller synliga magrutor men alla är inte riktigt medvetna om vilket jobb som krävs för att man ska lyckas. I media och på löpsedlar står det att man kan få platt mage på 2 veckor och att det är busenkelt att lyckas. Varför lyckas inte alla med det då? Om det nu är så enkelt att få magrutor och 6pack på bara 2 veckor? Det är inte så enkelt som media får det att låta som, det tar tid och krävs hårt arbete och bra planering. Jag har skrivit om det här tidigare och det går även hand i hand med många av mina tidigare artiklar. Men även om sommaren står runt hörnet så finns det fortfarande tid kvar för att få en förbättring till sommaren.

5 tips för att få synliga magrutor

magrutor

1. Börja styrketräna

Dom flesta av oss har självklart magmuskler till en viss grad men det kommer antagligen inte att räcka att bara gå ut och springa eller köra spinning 5 dagar i veckan för att du ska få den magen du önskar. För att du ska lättare få synliga magrutor eller den magen du önskar att ha så kommer det att krävas att du tränar styrketräning. Styrketräning bygger inte bara muskler och formar kroppen utan det ökar öven din förbränning och mer muskelmassa ökar i sin tur förbränningen. Nu menar jag inte att du ska gå till gymmet 5 dagar i veckan och enbart träna mage utan håll dig till basövningar och fria vikter så kommer du att aktivera magmusklerna betydligt mer än enbart situps. Sen kan du gärna kompletera med några magövningar 2-3 gånger i veckan för att öka belastningen. Men tänk på att magen är som vilken annan muskel som helst, den behöver också vila för att kunna återhämta sig och byggas upp igen. Det finns många bra magövningar men man behöver egentligen inte göra det speciellt komplicerat om man tränar basövningar i övrigt. Det räcker antagligen med Chrunches, hängande benlyft och plankan för att bygga en bra grund.

2. Maten

Glöm inte att om du ska få synliga magrutor så behöver du äta rätt också. Det räcker inte med att träna hårt om du inte lägger tid och fokus på kosten också. Hur mycket du ska äta och vad du ska äta är väldigt individuellt och krävs en beräkning på för att räkna ut exakt vad du bör äta varje dag för att nå dit. Om du inte äter enligt dina mål så kommer du inte att nå dom, så enkelt är det. Om du behöver gå ner ett par kg i fett för att få fram synliga magrutor så kommer du att behöva lägga mycket fokus på kosten och antagligen ligga på ett underskott en viss period för att klara det. Samtidigt är det viktigt att få en bra fördelning av protein, kolhydrater och fett för att optimera dina resultat. Men än en gång, det krävs närmare beräkningar för att säga exakt hur mycket du ska äta.  Det är många faktorer som spelar in. Har du ett stillasittande jobb? Hur ofta tränar du? Hur mycket sover du? Hur aktiv är du på din fritid?

kosten

3. Sov och vila ordentligt

För att kroppen ska kunna återhämta sig ordentligt och bygga upp musklerna så behöver du sova och vila ordentligt. Jag försöker alltid sova mellan 6-8 timmar per natt eftersom jag fungerar som bäst då. Jag går ytterst sällan upp på morgonen och är trött. Vaknar jag på morgonen och är för trött så har jag misslyckats dagen innan. Om du tränar bra, äter bra och får rätt mängd sömn så kommer du att märka framgången mycket fortare.

4. Undvik alkohol

Jag dricker ytterst sällan alkohol och det kommer tyvärr ingenting bra ut av att dricka alkohol. Om du väljer att gå ut och festa och dricka varje helg kommer du antagligen inte att nå ditt mål. Jag kommer inte att rekommendera någon att dricka alkohol om man har det här målet och verkligen vill det. Självklart kan du unna dig ett glas vin ibland men fortfarande, det kommer ta längre tid innan du når ditt mål då.

5. Undvik skräpmat och godis

Ja det stämmer. Om du väljer att äta skräpmat och godis så kommer du inte heller att få synliga magrutor. Självklart kan man alltid hitta en balans i kosten och hitta plats för att unna sig godsaker. Men det kommer alltid ta längre tid och krävas mer hårt jobb om du väljer att äta sånt ibland. Jag väljer att ha ätardag på helgen och lyckas få framgång. Men det tar längre tid, krävs hårt jobb dom andra dagarna och krävs att jag dedikerar många timmar på gymmet och i form av promenader. Kan du undvika godis och skräpmat så kommer det ge dig synliga magrutor betydligt snabbare än om du väljer att äta det ibland. Men igen, hitta en balans som fungerar bra för dig.

lördagsmys och ätardag

Sammanfattning

För att summera det här så kan vi konstatera att kosten är väldigt avgörande för om man lyckas få fram synliga magmuskler eller inte. Samtidigt är det viktigt att lägga in bra med styrketräning och fokusera mycket på tunga basövningar. Sen får vi heller inte glömma att genetik kommer ha en avgörande roll i det hur du lyckas forma dina magmuskler. Samtidigt gäller det att hitta en balans som fungerar och sätta upp ett realistiskt mål som du kan lyckas med. Varför jag valde att köra min diet i nästan 6 månader är enkelt. Det är för att jag vill ha mina ätardagar och kunna gå ut och äta en god middag ibland utan att känna att jag inte kommer nå mitt mål. Jag är medveten om att det tar längre tid och krävs hårt jobb av mig men för mig fungerar det bra att se det över en längre tid.

Intresserad av skräddarsytt kostprogram?

Ta kontakt med mig på alexander@noregrets.se eller spana in webshopen för mer information och priser.

Om författaren: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se
3 Kommentarer
  1. natta 28 december, 2014 På 05:23

    Hejsan! Här kommer en fråga från en totalt ointresserad tjej som inte rör sig i onödan… Har senaste veckan börjat lite smått med sit-ups och plankan för att försöka leka duktig (syftet är inte att få en totalgrym mage, men lite mer fit) …. De har redan börjat gå åt tvåpackshållet vilket jag är fruktansvärt förvånad över…. Nu till min fråga.. Hur ska jag undvika att få ett manligt sexpack men ändå ha en vältränad mage? Jag är väldigt smal trots min lata sida och mitt frosseri i diverse förrödande fettbomber.. 😉

    • Alexander Öqvist 29 december, 2014 På 08:34

      Hej!

      Att få manliga magmuskler som tjej kommer du nog inte att få. Däremot går det inte att påverka hur magmusklerna är utformade utan vi alla ser olika ut när det kommer till fästen osv. Det man kan påverka är storleken. Du behöver inte fokusera på att bara träna mage för att få en ”fit” mage utan mycket handlar om kosten och helheten också. Ta gärna kontakt med mig på alexander@noregrets.se om du har fler frågor och funderingar.

  2. Ladaan 24 augusti, 2015 På 11:54

    Hejsan! Jag är 14 år gammal men vill ändå försöka bygga upp 6 packs under en månad. Just nu så har jag typ redan 2 pack… så min fråga är, Kan jag få 6 packs under en månad när jag bara är 14
    År gammal?!

Kommentera

29 Flares Twitter 1 Facebook 16 Google+ 1 Email -- Pin It Share 2 LinkedIn 9 29 Flares ×