Cardio före eller efter styrketräning?

Hem » Träningsblogg & Hälsoblogg om träning, hälsa och kost » Artiklar » Cardio före eller efter styrketräning?
14 Flares Twitter 0 Facebook 14 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 14 Flares ×

En fråga många ofta ställer är om dom ska träna cardio före styrketräningen eller efter. Jag tror personligen inte att det finns något rätt eller fel här utan det beror egentligen på vad du vill prioritera och vad ditt mål är. Det jag brukar tänka på är att jag alltid vill prestera på topp under styrketräningen och vara så stark och uthållig som möjligt. Vad händer då om jag skulle inleda passet med cardio? Antagligen så skulle jag inte kunna prestera lika bra på styrketräningen om jag skulle köra cardio innan passet. Jag har provat att köra cardio innan styrketräning och att köra det efter och jag måste erkänna att jag föredrar att köra det efter styrketräningen. För mig fungerar det mycket bättre att lägga 100% fokus på styrketräningen först och sen ha lagom med energi kvar för att köra cardio efter passet.

Curls

Men vad är egentligen viktigast?

Det som är värt att tänka på är att det kommer inte vara helt avgörande om du kör cardio efter träningen eller före. Det är många pusselbitar som ska på plats först innan man börjar fundera på detta. Det viktigaste är att du äter rätt mat och mängd i förhållande till ditt mål och att du sköter träningen bra. Sen tycker jag också personligen att om ditt mål är att gå ner i vikt, få en fastare kropp och bli starkare så bör ditt fokus ligga på styrketräningen. Styrketräningen kommer ge dig bäst framgång och antagligen förbränna tillräckligt med kalorier för att du ska öka förbränningen. Dessutom kommer du bygga mer muskler som i sin tur kommer öka din förbränning över tid. Men för att boosta förbränningen och att få en bättre kondition kan det absolut vara smart att lägga in cardio ett par gånger i veckan.

Cardio

Är det inte bättre att lägga cardioträningen på en separat dag då?

Om man har tid och möjlighet att dela upp cardion och styrketräningen på enskilda pass så är det absolut det mest optimala. Antingen kanske du sätter av 2-3 dagar i veckan där du enbart fokuserar på cardio eller så har du möjlighet att köra 2 pass om dagen och då kan dela upp det. Är du en av dom som har möjlighet att träna 7 dagar i veckan så tycker jag absolut att du bör dela upp träningen ibland. Då slipper något av delarna bli lidande för att man vill köra det under samma pass.

Sammanfattning

Personligen hade jag valt att lägga cardion efter styrketräningen för att jag vill ha 100% energi och fokus till styrketräningen. Jag anser också att du kan prestera bäst på styrketräningen om du inte kör cardio innan. Har du möjlighet att dela upp passen och köra det enskilt så rekomenderar jag att du gör det. I övrigt så se till att alla andra pusselbitar är på plats med kosten och träningen innan du fokuserar på den här detaljen.

För mer hjälp med kost och träning, läs mer under Personlig Träning

 

Om författaren: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se
En kommentar
  1. Pingback: 5 tips för att lyckas med ditt mål | NoRegrets

Kommentera

14 Flares Twitter 0 Facebook 14 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 14 Flares ×