Dragremmar eller inte?

3 Flares Twitter 0 Facebook 3 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 3 Flares ×

Dragremmar är defenitivt ett hett tema bland oss som tränar och det finns dom som är helt emot det och dom som verkligen är för det. I den här artikeln tänkte jag ta upp mina personliga åsikter kring dragremmar och vad jag själv tycker fungerar bra. Först kan vi ju konstatera att dragremmar finns i många olika modeller men syftet är oftast detsamma, att man helt enkelt ska få ett bättre grepp och kunna lyfta eller dra mer vikt. Personligen gillar jag absolut att använda dragremmar i olika övningar för att jag inte vill att greppet ska vara den svaga länken om jag t.ex. tränar rygg.

Nu kommer nog många tänka, ja men om ditt grepp är för svagt borde du inte träna upp det först? Jo, självklart önskar jag att få ett starkare grepp och det får jag också av styrketräningen. Däremot vill jag aldrig att det ska gå ut över min ryggträning. Min rygg tål betydligt mer vikt än vad mina händer och grepp gör. Därför kommer jag i stor grad använda dragremmar på flera ryggövningar för att kunna belasta ryggen fullt ut. Självklart låter jag det aldrig gå ut över tekniken men dragremmar hjälper mig att få bättre kontakt med ryggen – vilket jag alltid strävar efter vid ryggträning.

dragremmar

Eftersom mitt mål inte är att bli styrkelyftare eller göra 1-3 reps i alla övningar så kommer jag prioritera att köra dragremmar när jag behöver. Självklart kör jag utan dragremmar i största möjliga grad och använder det bara när jag verkligen behöver det. Antingen om greppet sviktar eller det helt enkelt gör för ont i händerna. Jag kan dock erkänna att det egentligen bara är under ryggpassen jag använder remmar. Med andra ord tränar jag greppet och underarmarna i så många andra övningar och dagar under veckan.

Till dig som verkligen är emot dragremmar eller är osäker på om du ska använda det eller inte. Tänk efter, vad är ditt mål egentligen? Ska du bli så stark som möjlig i marklyft? Eller vill du bygga muskler? Bli duktig på att göra chins?

Om författaren: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se

Kommentera

3 Flares Twitter 0 Facebook 3 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 3 Flares ×