Hur mycket förstör en ätardag egentligen?

Hem » Träningsblogg & Hälsoblogg om träning, hälsa och kost » Kost » Hur mycket förstör en ätardag egentligen?
11 Flares Twitter 1 Facebook 8 Google+ 2 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 11 Flares ×

En fråga jag väldigt ofta får är hur mycket en ätardag eller fuskmåltider förstör för framgången. Jag skulle först och främst säga att det verkligen är olika från person till person och vilket mål man har. Om man precis har börjat följa ett kostprogram eller någon form av diet för att man önskar att gå ner i vikt så tycker jag att man under 2 veckor ska följa planen slaviskt innan man börjar fundera på en ätardag osv. När man inleder en diet kan det vara väldigt tufft dom första dagarna eftersom man antagligen ligger på ett kaloriunderskott och vissa delar av dagen är hungrig och sugen på annat. Det är fullt normalt och klarar man bara att ta sig förbi dessa första dagar och börja vänja sig vid den nya dieten så kommer sötsuget att minska betydligt.

Familjelunch

Varför kan det vara bra att ha en ätardag ibland?

Listan på ursäkter för en äterdag kan ju göras lång. Men vad kan fördelen eller fördelarna vara med att lägga in en ätardag ibland? Personligen anser jag att om jag har ett kaloriunderskott på 500-1000kcal/dag eller 3500-7000kcal/veckan så har jag råd med en kväll i veckan där jag unnar mig något gott. Det kan vara en pizza till middag eller godis på kvällen till en film. Det finns dessutom flertal studier och av egen erfarenhet så äter man inte speciellt mycket på den ätardagen eftersom kroppen och magen inte är van vid all den maten. Jag kanske bara överstiger mitt dagliga intag med +1000kcal och det kommer knappast att förstöra allt.

Fördelen jag ser av att ha en ätardag är att jag blir mer motiverad av att äta bra under 6 dagar innan jag får äta något gott på dag 7. Då har jag alltid något att se fram emot och när jag väl äter den onyttiga maten eller godiset kommer jag med största sannolikhet att äta betydligt mindre av det än om jag hade ätit det oftare.

Sakura Malta

När ska man ha ätardagar?

Som jag skrev tidigare så tycker jag inte man ska ha det dom 2 första veckorna av dieten. När det har gått 2 veckor eller att man känner att dieten fungerar bra och att man får framgång så tycker jag att man kan lägga in en ätardag var 7e eller var 14e dag beroende på vad man har för förutsättningar och mål.

När bör man inte ha ätardagar?

Personligen tycker jag inte att man ska ha ätardagar om man är väldigt överviktig och tidigare har haft svårt för att gå ner i vikt och sluta med sötsaker och annan skräpmat. Jag tror att börjar man äta mer hälsosamt och börjar träna så kommer saker falla ganska naturligt på plats efter ett par veckor. Då kommer sötsuget att minska och man blir mer medveten om att äta nyttigt för att få bra framgång av träningen och kosten. Om man dessutom inte besitter på massor av kunskap när det kommer till kost och träning så tycker jag också man ska vara försiktig med ätardagar.

Sammanfattning

För mig personligen så fungerar ätardagar väldigt bra både för framgången och motivationen. Det gör att jag orkar hålla 90% av veckan bra under större delen av året. Jag minskar också sötsuget efter godis, chips, glass och annan skräpmat när jag håller mig till bra mat under veckodagarna och en ätdag i helgen. Vad jag personligen har märkt och vad flera studier säger så äter man oftast inte speciellt mycket mer dessa ätardagar än andra dagar. När jag dieter ligger jag på ca 2250kcal/dag och en ätardag brukar närma sig 3000-3200kcal och med min förbränning och aktivitetsnivå så är inte ens 3000kcal ett överskott för mig.

Så en ätardag kan absolut vara till fördel för att orka hålla motivation uppe under diet. Men säkerställ att du vet vad du gör och vilket intag du har under en längre period.

Om författaren: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se
7 Kommentarer
  1. Pingback: Att åka buss på Malta & Dagens träning | NoRegrets – Personlig Tränare och Träningsblogg, Blogg om träning med Online PT från Malta

  2. Pingback: Mdina: The silent city med god mat och underbar utsikt - NoRegrets - Personlig Tränare och Träningsblogg, Blogg om träning med Online PT från Malta

  3. Pingback: Hur ser min diet ut - Del 2 - NoRegrets - Personlig Tränare och Träningsblogg, Blogg om träning med Online PT från Malta & Stockholm

  4. Pingback: Ätardag och cardio efter styrketräning - NoRegrets - Personlig Tränare och Träningsblogg, Blogg om träning med Online PT från Malta & Stockholm

  5. Pingback: Torsk på diet - NoRegrets - Personlig Tränare och Träningsblogg, Blogg om träning med Online PT från Malta & Stockholm

  6. Pingback: 4 veckor på diet och veckans andra benpass - NoRegrets - Personlig Tränare och Träningsblogg, Blogg om träning med Online PT från Malta & Stockholm

  7. Pingback: Viktnedgång och kostschema

Kommentera

11 Flares Twitter 1 Facebook 8 Google+ 2 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 11 Flares ×