Hur påverkas din framgång av stress?

Hem » Träningsblogg & Hälsoblogg om träning, hälsa och kost » Artiklar » Hur påverkas din framgång av stress?
13 Flares Twitter 0 Facebook 13 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 13 Flares ×

Många upplever stress dagligen både på jobbet och privat. Men vad är egentligen stress och hur påverkar det din träning och dina resultat?

Man kan säga att stress är kroppens försvarsalarm och har alltid funnits hos oss, i grunden är det egentligen ingenting farligt. Stress gör kroppen redo och sätter igång pulsen, andning och höjer blodtrycket. Musklerna aktiveras och adrenalin pumpas ut. Stress blir däremot farligt om den blir långvarig, om du t.ex stressar dagligen på jobbet och privat, du låter aldrig kroppen återhämta sig och du kanske t.om blir sjuk eller förkyld.

Kortistol är kroppens primära stresshormon och ska ha sin topp på morgonen och sen sjunka under dagen och sen stiga under natten för att kunna väcka oss nästa morgon. Kortisol höjer blodsockret i kroppen och ger energi, problemet blir när man sover för lite och stressar för mycket. Med andra ord om du sover för lite och stressar för mycket så sätter du hormonet ur balans och du håller det för högt under hela dagen.
För höga nivår av Kortisol under längre perioder kan förstöra din träning och framgång mer än vad du tror. För att göra listan kort så tar jag bara upp ett par saker som för höga nivåer av kortisol gör med kroppen:

  • Trötthet
  • Depression
  • Ökat blodtryck
  • Sämre prestationsförmåga
  • Högre blodsockernivåer och bukfetma
  • Ökad risk för Diabetes typ 2
  • Hjärt & Kärlsjukdomar
  • Muskelspänningar i axlar & nacke

Men hur påverkar stressen din träning och dina resultat?

Om stressen varar i en längre period så kommer det påverka din träning och framgång negativt. Du kommer inte att orka prestera lika bra på träningen och sålänge kroppen producerar stora mängder av kortisol kommer fettförbränningen att bromsas. Stress kan också leda till sömnproblem vilket i sin tur kommer påverka dina resultat negativt i form av utebliven energi och återhämtning. När kroppen går med för höga nivåer av kortisol under en längre period så får du mer sötsug, stimulerar fettinlagringen i buken och på så sätt får du det hälsofarliga bukfettet. Kortisol är också ett ämne som kan bryta ner din muskelmassa och det är väl det sista du vill?

Ett dygn består av 24 timmar och du kanske lägger ca 1 timme på träning, då har du 23 timmar till av dagen som du måste göra det bästa av. Det handlar om att få in alla bitar under dygnet. Glöm inte heller att stress kan göra att du får brist av diverse Vitamainer och även omega 3. Om du stressar mycket och inte lyckas helt med kosten kan Multivitamintillskott och Omega 3 tillskott vara ett bra alternativ för att komma på rätt bana igen.

Om författaren: Alexander Öqvist

Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se

Kommentera

13 Flares Twitter 0 Facebook 13 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 13 Flares ×