Morgoncardio för fettförbränning

Hem » Träningsblogg & Hälsoblogg om träning, hälsa och kost » Artiklar » Morgoncardio för fettförbränning
15 Flares Twitter 1 Facebook 11 Google+ 1 Email -- Pin It Share 1 LinkedIn 1 15 Flares ×

Morgoncardio för fettförbränning är ett omtalat ämne där det finns många delade meningar med det. I den här artikeln tänker jag inte skriva 100 olika referenser till studier eller andra artiklar som tycker att det är bra med morgoncardio för fettförbränning eller omvänt. Jag kommer att dela med mig av mina tankar och erfarenheter kring ämnet. Idag är det en röd dag på Malta vilket betyder att jag är ledig och kan koppla av lite mer (från jobb alltså och inte träning). Dom lediga dagarna utnyttjar jag till att träna mer, sola och göra saker jag trivs med. När det kommer till morgoncardio och morgonpromenader så är det normalt sett ingenting jag prioriterar under vanliga arbetsdagar. Jag har helt enkelt ingen lust att gå upp 1-2 timmar tidigare för att kunna gå en promenad. Då värderar jag min sömn och återhämtning mer så att jag kan prestera på jobbet och på gymmet senare under dagen. Men dessa lediga dagar har jag ingenting emot att inleda dagen med en längre promenad för att öka fettförbränningen och få en riktigt bra start på dagen.

morgoncardio

Morgoncardio vs kvällscardio

Jag kan helt ärligt säga att jag kör båda delarna och tycker egentligen inte att det ena är bättre än det andra. Allt beror på hur min dag ser ut i övrigt, vad jag har ätit, gjort under dagen och hur nästa dag ser ut. Det finns fördelar med båda alternativen men vad som är mest effektivt för att förbränna fett är en annan sak. Och där kommer garanterat flera faktorer spela in också hurvida du kommer förbränna mer eller inte.

morgoncardio

Planera efter hur din vardag ser ut

Jag kan varken säga att morgoncardio eller kvällscardio är bäst för dig. Allt beror på vad du har för mål och hur din vardag ser ut. Börjar du jobba kl 7 och måste gå upp runt 6 så kanske det inte är lämpligt att gå upp kl 4 bara för att köra cardio. Då kanske det är mer värdefullt att få två timmar extra sömn och återhämtning för kroppen så att du istället orkar träna hårdare och bättre efter jobbet. Försök tänka efter vad som faktiskt passar just dig bäst och vad som fungerar bäst för din kropp.

Cardio eller styrketräning?

Här spelar det också en stor roll vad ditt huvudsakliga mål är. Om ditt mål är att bygga muskler eller komma i bra form till sommaren anser jag att fokus bör ligga på styrketräning eftersom det kommer forma din kropp. Men om ditt mål är att förbättra hälsan och få bättre kondition så bör du självklart lägga mest fokus på den typen av träning. Men många förknippar löpning och cardio med att träna och komma i bra form men det är inte hela sanningen. Dom flesta som man ser i media eller på sociala medier som är i väldigt bra form, muskulösa och vältränade tränar till 90% styrketräning. Självklart kommer kosten ha en avgörande faktor i det hela men tänk efter vad ditt huvudsakliga mål är.

sliema strand

Gör det du trivs med

Det här är något jag ofta försöker trycka på och häva fram när det kommer till träning och hälsa. Det viktigaste är inte vad din kompis tränar eller dina kollegor. Det viktigaste är att du tränar och gör något du trivs med, tycker är kul och känner att du får något ut av att göra. Jag trivs väldigt bra med att gå långa promenader oavsett vilken tid på dygnet det är. Det är avkopplande och jag får tid att gå och tänka och fundera på olika saker. Dessutom känner jag att jag gör något bra för min kropp och hälsa och om det i sin tur gör att jag kommer i bättre form är det ett plus.

Träna på tom mage eller inte?

Eftersom jag kör periodisk fasta och inte äter frukost så tränar jag väldigt ofta på tom mage. Jag får absolut inte sämre träningspass om jag tränar på morgonen på tom mage eller på kvällen efter lunch & mellanmål. Sålänge jag äter rätt dagen innan och får i mig tillräckligt med mat innan läggdags så har jag garanterat kvar kolhydrater efter natten som jag kan använda som energi. Sen är det också en vanesak att träna på tom mage. Gör det som fungerar bäst för dig men ge inte upp att träna på tom mage bara för att det är tufft första gången, det tar tid att vänja sig vid det. Kom också ihåg att vad du har ätit och gjort dagen innan blir avgörande om du kommer kunna träna effektivt på tom mage dagen efter.

Sammanfattning

Kort sagt så spelar det ingen roll för mig personligen om jag kör morgoncardio eller kvällscardio. Jag känner att jag får samma resultat oavsett vilken tid på dagen jag kör cardio. Mycket handlar om hur din vardag ser ut och vad ditt mål är med träningen. Glöm inte heller hur viktig kosten är för att du ska lyckas med ditt mål.

Om författaren: Alexander Öqvist

Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se

Kommentera

15 Flares Twitter 1 Facebook 11 Google+ 1 Email -- Pin It Share 1 LinkedIn 1 15 Flares ×