Tips för att behålla vikten under julbordet

Hem » Träningsblogg & Hälsoblogg om träning, hälsa och kost » Kost » Tips för att behålla vikten under julbordet
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 0 Flares ×

Visst kan det vara så att man är orolig för julhelgen och det stundande julbordet. Men frågan är egentligen, påverkar verkligen ett par dagar av lite mer mat vår vikt och form? Eller gör det ingenting hur mycket man äter under julbordet? Hur behåller man vikten under julbordet? I den här artikeln tar jag upp lite tips och tricks att tänka på inför julen.

julbord

Skippa en stor frukost

Är du en av dom som brukar äta en stor frukost varje morgon och behöver det för att fungera under dagen? Mitt tips är att försöka skippa frukost helt eller äta betydligt mindre än vanligt och spara dig inför julbordet senare under dagen. På så vis sparar du lite på dagsintaget och kan äta lite mer under julbordet istället.

Träna innan julbordet

Varför inte passa på att träna innan julbordet? På så sätt ökar du förbränningen och ökar chanserna för att maten du äter kommer gå till att återhämta dig efter träningen. Här tycker jag inte att det spelar någon roll vad du tränar, om du går ut och springer eller om du styrketränar på gymmet. Du kommer oavsett få en fördel av det inför julbordet.

Välj rätt mat på julbordet

All mat på julbordet är inte nyttig men faktum är att det finns mycket bra du kan välja eller iallafall prioritera. Självklart ska du äta allt du vill men om du prioriterar mat som exempelvis köttbullar, lax, potatis och den typen av mat så ökar du intaget av protein och bra kolhydrater samt mindre onyttiga fetter. Dessutom ger proteinrik mat och bra kolhydrater en större mättnadskänsla så du kommer inte äta lika mycket. Glöm inte heller att äta ägg i mängder för där har du en bra proteinkälla på julbordet. Undvik skinka, korvar och brödet i större utsträckning.

Skippa stora mängder alkohol

Självklart är alkohol en del av julbordet, vi dricker julöl, glögg och nubbe och gillar du det ska du självklart unna dig det. Men tänk på att försöka dricka mindre mängder av det och eventuellt varva med lite vatten.

Ät mat och inte bara dessert

Börja i rätt ände på julbordet och ät dig mätt på maten och inte på det fantastiska dessertbordet som brukar vara en stor del av julbordet. Om du äter dig mätt på bra mat kommer du inte att äta lika mycket godsaker och socker.

Om författaren: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se

Kommentera

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 0 Flares ×