Ica Banken kortet för bättre kontroll på maten

Hem » Träningsblogg & Hälsoblogg om träning, hälsa och kost » Kost » Ica Banken kortet för bättre kontroll på maten
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 0 Flares ×

Att jag gillar att planera är nog ingen hemlighet och när det kommer till kost så är det en viktig del för mig. Dels för mina resultat men också för att kunna prestera som jag önskar samt att ha kontroll på pengarna. Men hur viktigt är det egentligen att planera maten? Hur viktigt är det att veckohandla? Här kommer mina bästa tips för hur du kan planera kosten och vilka fördelar du kan dra nytta av för din träning.

Gör en plan för kommande veckan

Varje helg så sätter jag mig ner och lägger 15-20 minuter på att planera för kommanden veckan när det kommer till kosten. Jag sätter en plan för varje dag och bestämmer mig för vad jag ska äta samt handla. Det gör att jag vet hur veckan kommer se ut, jag behöver inte fundera på vad jag ska äta när jag är påväg hem från jobbet uan jag kan fokusera på annat som är viktigt, exempelvis jobb och träning. För mig fungerar det väldigt bra att göra en plan för kommande veckan och storhandla inför det, för att slippa gå på butiken varje kväll och spontanhandla.

Få kontroll på ekonomin med Ica banken kort

Att ha ett gemensamt matkonto hos Ica banken är det många som använder och det kan vara till stor fördel för att få bättre kontroll på ekonomin och faktiskt kontroll på hur mycket pengar man lägger på maten. Jag använder Ica banken för att få bonus och få bra kontroll på hur mycket jag handlar varje månad. På så vis vet jag alltid hur mycket pengar jag lägger på mat och ica gör det väldigt bra med deras bonus-system samt marknadsföring för sina olika produkter och tjänster. Vill du läsa mer om dom har Etrender skrivit ett omdöme om Ica banken.

Planera inte varje måltid

Jag planerar faktiskt inte hela veckan även om man kanske kan tro det. Jag brukar bara planera fram till torsdag för att sedan köra mer fritt. Det är främst för att hålla motivationen uppe och för att kunna vara lite spontan och inte planera hela livet. Jag rekommenderar att man kanske planerar 60-70% av veckan och kör resten fritt, på så vis kommer du att hålla motivationen uppe längre men samtidigt få bra framgång av träningen.

matlådor planering

Handla inte hem mer än vad du ska ha

Handla bara hem det du behöver för att klara dig under veckan, för alla dina måltider. Handla inte hem saker bara för att det är bra att ha eller för att du vill ha det nästa helg. Det är väldigt enkelt att äta godsaker och annat om det finns i skåpet hemma. Det absolut enklaste för att undvika det är att inte ens ha sånt hemma på veckodagarna. Det finns säkerligen folk med disciplin för att inte äta sånt även om det finns hemma. Men för att vara på den säkra sidan så skippa att ha sånt hemma.

Summering

Det här var mina personliga tips för hur man kan tänka kring planering av mat och storhandling. Det här fungerar kanon för mig men det betyder inte att det passar för dig. Försök alltid att tänka på vad som är viktigt för dig, vad dina mål är och hur förutsättningarna ser ut.

Om författaren: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se

Kommentera

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 0 Flares ×