Träna det du tycker är kul!

10 Flares Twitter 0 Facebook 10 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 10 Flares ×

Det är väldigt lätt att bli påverkad av vänner, på gymmet eller sociala medier om vad man ska träna. Vi söker ständigt genvägar och försöker hitta den enklaste metoden för att komma i form. Det ska gärna gå fort också, så fort som möjligt och helst över 1 vecka. Om inte resultaten kommer efter 2 veckor blir vi missnöjda och börjar tänka på vad som är fel. För mig är det absolut viktigaste att man tränar det man tycker är kul. Mitt motto är verkligen “Träna det du tycker är kul!”

Men vad är det vi glömmer?
Ska inte träningen vara kul?
Får man verkligen framgång efter bara 2 veckor?

slapp söndag

Dessutom har vi alla olika mål och förutsättningar med träningen. Bara för att den typen av träning passar bra för din kompis betyder inte det att det är bäst för dig. För att du ska kunna hålla igång en aktiv vardag med fysisk aktivitet minst 30 minuter per dag så krävs det att man gör något man tycker är kul. Något man ser en mening med och mår bra av. Om du ska lyckas vara fysisk aktiv över tid så hjälper det inte att köra hårt i 4 veckor och sen lägga av för att du tröttnade eller inte orkade. Då kanske du valde fel träning eller gick ut för hårt?

Det jag vill få sagt är att för att man ska kunna hålla sig aktiv över längre tid så är det viktigt att man tränar något man tycker är kul. Inte bara för att kompisarna tränar styrkelyft, crossfit eller inför Fitness. Gör det du trivs med och som passar dig bra! Däremot är det alltid bra att vara öppen för att prova nya saker och vilja lära sig mer.

Om författaren: Alexander Öqvist

Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se

2 Kommentarer
  1. Pingback: 5 tips för att undvika axelproblem | NoRegrets

  2. Pingback: Tydliga mål och motivation- viktiga träningsredskap | Upp o hoppa nu!

Kommentera

10 Flares Twitter 0 Facebook 10 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 10 Flares ×