16 weeks of hell – vad är det?

Vad är 16 weeks of hell?

16 weeks of hell är ett träningsprogram som sträcker sig över 16 veckor där du följer ett kostschema och träningsprogram under perioden, 112 dagar för att vara exakt. Målet för dom flesta deltagarna är att bli mer hälsosamma, gå ner i vikt, bli starkare osv. Självklart är både kostschemat och träningsprogrammet individuellt anpassat efter ditt mål och förutsättningar. Men det du kan vara säker på är att det kommer vara tufft, speciellt om du är otränad och inte har vana av att lyfta vikter på gymmet.

Hur ser kostschemat ut?

Kostschemat för 16 weeks of hell innehåller vanlig mat som kyckling, fisk, kött, grönsaker osv. Det som du i perioder kommer äta mindre av är kolhydrater för att komma in i s.k. ketos eller lågkolhydratskost. Men överlag kommer du att äta vanlig lagad hälsosam mat. Du kommer vara tvungen att skippa utematen och alkoholen under den här perioden, godis och kakor finns det absolut inte plats för. Under dessa 16 veckor så är det fokus på nyttig och näringsrik mat.

Hur ser träningsprogrammet ut?

Träningsprogrammet består av 84 träningspass som du ska göra på gymmet. Du ska även gå en powerwalk varje dag på mellan 45 – 75 minuter. Du kommer med andra ord även behöva avsätta endel tid för träningen. Är du van vid att träna 30 minuter 3 gånger i veckan? Då kommer du få träna betydligt mer nu.

16 weeks of hell

Jag är vegan/vegetarian – är detta något för mig?

Inte om du ska köpa 16 weeks of hell, då fungerar det inte om du är vegatarian eller vegan då programmet innehåller kött, fisk, fågel, mejeriprodukter osv. Är du vegan eller vegetarian kan du anlita en annan PT eller kostrådigivare som kan skräddarsy ett kostschema efter dina behov och förutsättningar.

Vad skiljer sig 16 weeks of hell mot ett annat kostschema och träningsprogram från en Online PT?

Antagligen inte så mycket alls faktiskt. Dom flesta Online PTs idag skräddarsyr kostscheman och träningsprogram efter kundens mål och förutsättningar. Det är även så jag har jobbat i alla mina år som Online PT. Jag skräddarsyr programmen helt efter kundens mål och förutsättningar samt coachar och justerar/vägleder under hela perioden. Jag har dock valt att fokusera på något kortare tider på 4-12 veckor och kunder som har viss träningsvana då jag vet hur stor skaderisken är om man ger sig på squats, marklyft och andra tunga och avancerade övningar på gymmet om man inte vet vad man gör. jag tror också att för många räcker det med ca 8-12 veckor för att skapa nya rutiner som fungear långsiktigt, jag tror på balans och att hitta ett program man kan leva med resten av livet utan att tycka att det är jobbigt och inte fungerar med ens övriga liv.

Intresserad av att veta mer? Kontakta mig på alexander@noregrets.se så berättar jag mer om hur jag kan hjälpa dig att nå dina mål.

About the author: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se

Kommentera