Nyårslöften – Kom igång efter nyår

Hem » Träningsblogg & Hälsoblogg om träning, hälsa och kost » Träning » Nyårslöften – Kom igång efter nyår
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 0 Flares ×

Nu efter årsskiftet flockas det på gymmen och träningsanläggningarna av folk som har lovat sig själva att börja träna och äta bättre. Frågan är bara – hur länge håller dom ut den här gången? Orkar dom hela vägen till påsk eller kommer folk droppa av ännu tidigare? Detta fenomen med nyårslöften och att komma igång efter nyår fortsätter att öka och öka för varje år. När ska folk faktiskt förstå att träning, kost och hälsa handlar om att ändra sin livsstil över tid och inte bara att pressa kroppen till 100% under par veckor om året för att sedan falla tillbaka?

Jag tycker att det är skrämmande att så många alltid ska ha diverse nyårslöften för att dom känner att dom “måste” komma i form, börja träna eller bara för att dom har sagt det till någon. Vad med att fungera ut något man faktiskt själv vill göra och har lust med? En förändring man verkligen vill och tror sig kunna genomföra?

Ungefär som att en diet måste starta på en måndag? På samma sätt “måste” folk börja träna och äta nyttigt efter nyår för att sedan ge upp, år efter år. Jag tycker att man istället ska försöka hitta något man trivs med, både när det kommer till kost och träning. Något man tycker är roligt, något man blir inspirerad av. Hälsa handlar inte om att köra 100% hela tiden, det handlar om en sund balansgång i livet.

Här kommer mina 5 bästa tips för att hitta lyckas långsiktigt:

  1. Sätt upp ett tydligt mål – Vad vill du egentligen uppnå, långsiktigt?
  2. Hitta en träningsmetod du gillar, oavsett om det är löpning, styrketräning eller badminton.
  3. Gå inte ut för hårt med kosten och träningen. Börja försiktigt och gör små förändringar. Blir det för stora förändringar kommer det vara svårt att lyckas över längre tid. Ha tålamod!
  4. Träna tillsammans med en vän, kollega eller din partner så att ni kan motivera varandra.
  5. Skippa uteluncher och alkohol en period – för att komma in i nya rutiner.

Om författaren: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se

Kommentera

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 0 Flares ×