Dieten är igång

Dietstart

Då var det dags för den årliga dieten att sätta igång och i vanlig ordning börjar jag i Januari. Eftersom jag inte tävlar eller har några planer på det så föredrar jag att vara i bra form under våren och sommaren medan under hösten/vintern handlar det om att bygga, koppla av och njuta mer. I höst kan man väl säga att det blev lite för mycket av det goda och det har tyvärr satt sina spår. Kanske inte i någon extrem viktuppgång men träningen har blivit lidande på grund av jobb, mindre motivation och generellt mindre tid över. Det märker jag tydligt på konditionen och maxstyrkan i basövningar. I andra övningar som kabelmaskin, hantlar, maskiner osv är det inte lika illa. Men när det kommer till basövningar så har jag tappat ganska rejält, speciellt i knäböj. Men där kommer också en annan anledning in i bilen. Att jag skadade ryggen i somras och har helt enkelt inte vågat köra lika mycket böj och tungt efter det. Men nu är dieten igång sedan i måndags och startvikten var runt 88kg. Jag är inte lika tung som jag var för ett år sedan men mycket beror som sagt på mindre träning än vanligt. Nu är mitt primära mål att börja känna mig stark och hälsosam igen samt att känna att kroppen fungerar till 100%. Jag har inget konkret viktmål eller mål om en specifik fettprocent, däremot har jag mina förväntningar om vad jag bör hamna runt när sommaren närmar sig.

dieten

Hur ser dieten ut?

Som jag har sagt tidigare så räknar jag inte kalorier men vet i stora drag vad jag stoppar i mig och i vilken mängd. För mig fungerar det bra men många föredrar att räkna kalorier för att vara säker på att det blir rätt. Allt beror på förutsättningar, kunskaper och vad målet är. Eftersom mitt mål inte är lika tydligt och jag har kunskapen om kost så fungerar det bra för mig att inte räkna. Men jag vet fortfarande på ett ungefär hur mycket kalorier jag äter varje dag och över en 7 dagars period. Sen handlar det mycket om att analysera, anpassa och lära sig av sina misstag. Jag äter ganska strikt 5 av 7 dagar i veckan av den enkla anledningen att det fortfarande är tidigt i dieten och för att hålla motivationen uppe. Att göra en för stor förändring direkt kan ibland ha en negativ effekt istället. Därför kör jag en relativt lugn start och sen anpassar under resans gång. Jag äter ca 3-4 mål om dagen efter periodisk fasta som är något jag trivs bra med.

volvov40

soluppgång

Nu är det bara att komma in i bra rutiner igen, börja se resultaten och hela tiden sträva efter att bli bättre på det man gör. Det är viktigt att istället för att ge upp när saker inte går bra så ser man vad man kan göra bättre istället. Våga inse att man gör misstag ibland och istället ta med sig detta vidare och gör sakerna bättre nästa gång.

daniellwellington

About the author: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se

Kommentera