Basövningar och veckan som gått

Nästan en vecka har gått sedan jag bloggade sist och då lovade jag att bli bättre på det men faktum är att jag är motiverad nu men har haft endel att stå i under veckan därav inget bloggande. Man kan ju tyvärr inte hinna med allt och jag har varit tvungen att prioritera annat. Jag har också börjat fokusera mer på kosten nu under veckodagarna och tagit bort godis och annat onyttigt från veckodagarna och kommer hålla mig till en ätardag i veckan som blir på helgen. Jag är inget stort fan av att minska kaloriintaget väldigt mycket i början utan jag gör en mindre omställning i början av en diet för att kunna bryta dåliga vanor. För mig handlar det om att vara realistisk vad jag kommer att klara, att gå från 4000-5000kcal/dag till 2500kcal/dag i form av kyckling, ris och broccoli kommer inte fungera i längden för mig. Därför räknar jag inte ens kalorier i början utan gör andra ändringar som jag vet får en positiv effekt på mig och ger mig ännu mer motivation för att bli duktigare från vecka till vecka. Jag skulle tro att jag ligger på runt 3000kcal/dag under måndag-fredag och sen lite högre på lördagen och sen tillbaka till rutiner på söndagen igen. Nu i början äter jag helt vanlig mat men självklart helt tillagad från grunden av bra matvaror. Dessutom försöker jag hålla mig till periodisk fasta eftersom det fungerar bra för mig och mitt behov för frukost har mer eller mindre helt försvunnit senaste åren. Möjligt att jag lägger om kosten lite om 1 vecka när jag får andra arbetstider och kanske kommer träna tidigare på morgonen.

Energidryck

Basövningar

Eftersom jag skadade ryggen i somras så har jag undvikit flera basövningar som t.ex. bänkpress, knäböj och marklyft. Egentligen är det övningar jag tycker är roliga och jag har fått upp ett större intresse för styrkelyft och bli stark i tunga basövningar. Min tanke tidigare var också att börja lägga in mer sådan träning i form av 5×5 träning för att bli starkare i basövningar. Tyvärr blev jag tvungen att vänta lite med det eftersom ryggen inte riktigt höll men nu är jag på banan igen och känner att saker börjar fungera bra igen. Jag har tyvärr tappat lite styrka och kanske inte riktigt vågar köra lika tungt just nu heller men jag kommer sakta men säkert lägga in mer basövningar i min träning framöver. Nu när SATS Sjöstaden har gjort om parkeringarna så att rutorna har blivit mindre och felvända (från infarten) så hade det suttit fint med ett hemmagym istället. En dröm hade ju helt klart varit att i framtiden äga ett eget hus, med garage och gärna ett extra rum som man kan göra till hemmagym. Efter att ha kollat runt på nätet på bland annat sportgymbutiken så kan man ju konstatera att det inte behöver vara speciellt dyrt med ett par hantlar, skivstång, knäböjstativ och en bänk. Sen kan man med lite fantasi köra riktigt bra pass hemma. För jag kan föreställa mig den dagen man har familj och hela kittet så blir det kanske svårt att få tiden att räcka till beroende på vart man bor och arbetar.

Basövningar

Hantlar

Parkering sats

Nu är det dags för helg och jag har även passat på att tvätta bilen så att det är ren och fräsch ett par dagar till. Men med tanke på höstvädret så blir den väl lika smutsig igen snart. För första gången på länge så ser jag faktiskt fram emot vintern och även att slänga på vinterdäcken eftersom jag precis har beställt helt nya vinterdäck och fälgar, blir spännande och se hur det blir.

nytvättad

About the author: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se

Kommentera