Nytt kostprogram och start av diet

Home » Träningsblogg & Hälsoblogg om träning, hälsa och kost » Kost » Nytt kostprogram och start av diet

Då är jag inne på dag 2 av min nya diet och kostprogram som jag har gjort i syfte att minska i fett under en tid framöver. Vem sa att man måste börja en diet på en måndag? Jag började min på en torsdag nu och självklart känns det lite ovant att börja på en diet direkt till helgen och skippa alla godsaker. Men vad gör man inte för hälsan och att nå sitt mål. Även om jag har lagt mig ganska lågt på kalorier just nu så känner jag mig inte speciellt hungrig om dagarna. Det känns som att mitt upplägg av diet fungerar väldigt bra för mig. För mig handlar det om att fort komma in i rutiner och vänja mig till mindre mängd mat och en helt annan sammansättning än tidigare. För många kanske det verkar som lågt i intag av kcal men jag vill understryka att jag noga tänker igenom varje dag, anpassar och ändrar under tiden som går.

Diet

Jag har bestämt mig att inleda min diet på ca 2250kcal/dag under en liten period framöver. Jag kommer att lägga in ätardagar och dagar där jag fyller på med mer mat, men ca 80-90% av veckan ska hållas till 2250kcal/dag. För tillfället har jag inte speciellt aktiv livsstil utan jobbar större delen av dagarna framför datorn så därför ett lite mindre intag än tidigare.

Jag använder mig också av ett kostprogram till Mac där jag kan loggföra varje dag när det kommer till mat och hur min vikt osv ändras. Tyvärr fanns det ingen databas över svensk mat men norsk, vilket fungerar bra för mig eftersom jag är bekväm med det språket också.

För er som är intresserade av att få hjälp med kostprogram eller träningsprogram så ta gärna kontakt med mig för mer info eller klicka in i Webshopen till MyRevolution.

Calories

Som tidigare så kommer jag att köra en form av Periodisk fasta eftersom det har visat sig fungera väldigt bra för mig, mitt mål och min vardag. Jag skippar därför frukosten och dricker istället ett stort glas vatten och sen tar 10g bcaa på morgonen eller under morgonpasset på gymmet. Sen blir min första riktiga måltid lunchen som oftast äts runt 12-13 tiden, kanske lite tidigt för dom som går på Periodisk fasta men det fungerar bra för mig. Sen äter jag sista måltiden lite senare på kvällen runt 21-22 tiden innan jag går och lägger mig.

kvällsmat

Nog om dieten, idag vaknade jag till strålande solsken vilket känns skönt efter 2 dagar med regn. Eftersom jag har tagit en paus under hela december från pwo så var det kul att börja med det igen. Jag gillar att variera mellan olika pwoer, energidryck, kaffe, koffeintabletter osv. Inte för att jag direkt tror på att det gör någon skillnad men för att det ger mig en placeboeffekt samt oftast smakar ganska gott.

Pwo

Det är inte fel att gå 100-200 meter så kommer man till den här utsikten.

Sliema

Idag blev det ett armpass på Challenger i Valetta som variation, älskar deras bicepscurlmaskin. Jag får riktigt bra kontakt, kan jobba långsamt och kontrollerat samt enkelt avsluta med ett par dropset.

Bicepscurl

Nu när dagens jobb är färdigt så blir det att ordna lite kvällsmat och se en film. Väldigt ovant att sitta med kesella och bär en lördagskväll och se film.

Trevlig kväll!

About the author: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se

Kommentera