Hur blir man av med sötsuget?

16 Flares Twitter 1 Facebook 10 Google+ 2 Email -- Pin It Share 1 LinkedIn 2 16 Flares ×

Att ha ett starkt sötsug kan oftast göra dieten och viktnedgången till en mardröm. Att ständigt gå runt och känna sötsuget kan påverka framgången negativt. Men vad beror det egentligen på? Varför har vi så lätt för oss att få ett starkt sötsug? Hur blir man egentligen av med sötsuget? I den här artikeln ska jag försöka ta upp mina tips och tankar kring sötsug och vad man kan tänka på. Förhoppningsvis kan det hjälpa dig att bli av med sötsuget eller minska det.

5 tips för att bli av med sötsuget

sötsug

1. Planera dina dagar och gör matlådor

Genom att planera sina dagar och göra matlådor för hela dagen eller flera dagar framöver så säkerställer man att man har mat färdigt som ska räcka för dagen. Tänk igenom hur mycket mat du behöver och när du behöver äta så att du kan täcka ditt behov med rätt mat. Genom att äta rätt efter ditt behov så kommer ditt sötsug automatiskt att minska eftersom kroppen kommer få den näringen den behöver. Du vet säkert själv hur lätt det är att köpa något gott till lunch eller liknande om du inte har med dig matlåda till jobbet eller skolan. Av egen erfarenhet så har jag mycket lättare för mig att äta enligt planen och undvika sötsaker dom dagarna jag har med mig matlåda och har en tydlig plan för dagen. Du kan även sätta upp plan för hela veckan och göra flera matlådor.

2. Ha inte köket fullt med godsaker hemma

Det vanligaste misstaget folk gör är att ha godis, chips och andra godsaker hemma i skåpet. Det är lätt att säga att man ska spara det till helgen men frågan är hur enkelt det är i praktiken. Om du en dag har ätit för lite, planerat lite dåligt och kommer hem hungrig efter jobbet. Då är det väldigt lätt att ta det man hittar i skåpet för att sötsuget tar över. Men om du ser till att inte ha detta hemma utan bara ha bra mat i skåpen så minskar risken för att du äter något du inte borde.

3. Träna regelbundet

Genom att träna regelbundet både styrketräning och konditionsträning så brukar även sötsuget att minska, för dom flesta. Många känner ett starkare behov av bra mat och känner att det räcker med den maten man äter. Personligen har jag svårt för att äta onyttigheter och godsaker i samband med träning.

Träna

4. Sysselsätt dig

Genom att sysselsätta sig så får man annat att tänka på och då är det lätt att glömma bort sötsuget. Dom dagarna du inte tränar kan det vara viktigt att hitta andra saker att göra för att undvika att bara sitta hemma och känna sötsug. Det kanske räcker med att gå en promenad, träffa vänner eller vad som helst.

5. Drick vatten

Att dricka vatten under dagen när man är törstig eller hungrig kan absolut minska sötsuget, av egna erfarenheter. Du behöver inte dricka kopiösa mängder vatten men att dricka mer vatten istället för läskdrycker. Men att dricka vatten till maten, mellan måltiderna kommer absolut att hjälpa dig med sötsuget. Lägg gärna i en skiva citron eller liknande i vattnet för att få lite mer smak som även det kan göra att sötsuget minskar.

Sammanfattning

Det här var mina tips för att minska sötsuget men bara för att man äter hälsosamt behöver maten inte vara äcklig. Det går att laga god mat men fortfarande hålla det nyttigt och undvika socker. Det finns otroligt mycket tips på goda recept där ute på nätet bland alla bloggar.

Om författaren: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se

Kommentera

16 Flares Twitter 1 Facebook 10 Google+ 2 Email -- Pin It Share 1 LinkedIn 2 16 Flares ×