Sluta använd badrumsvågen som ett mått på om du får framgång eller inte

Hem » Träningsblogg & Hälsoblogg om träning, hälsa och kost » Artiklar » Sluta använd badrumsvågen som ett mått på om du får framgång eller inte
1 Flares Twitter 1 Facebook 0 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 1 Flares ×

Som Personlig Tränare märker jag att väldigt många ställer sig varje morgon på badrumsvågen för att se om dom har gått ner i vikt. Vad säger vågen dig egentligen? Den säger om du har gått upp i vikt eller gått ner i vikt sen sist du ställde dig på den. Men vad tar den hänsyn till? Om du har druckit bra mängd vatten eller lagt på dig muskelmassa? Nej, den tar inte hänsyn till någonting alls. Varför måste siffrorna på badrumsvågen vara avgörande för om man lyckas eller inte? Finns det verkligen inga andra bättre sätt att se framgång på?

Mät din framgång på andra sätt än badrumsvågen

Det finns väldigt många saker att mäta sin framgång på. Varför måste du just använda vågen som inte säger speciellt mycket? Nu menar jag inte att du ska göra en fettmätning varje vecka heller men att se framgång genom att använda vissa typer av kläder, se sig i spegeln, låta andra bedömma, ta bilder på framgången, mäta omkrets med måttband och så vidare. Det finns en rad sätt att mäta framgång på som faktiskt säger betydligt mer än vågen.

Kasta badrumsvågen

Om du verkligen tycker det är svårt att inte ställa dig på vågen varje dag och inte tycker att din vikt går ner så kanske det är dags att kasta vågen. För uppenbarligen så låter den dig fokusera för mycket av din tid på vilken siffra den visar. En siffra som kanske inte säger speciellt mycket egentligen. För dom som tävlar inom olika idrottsmoment så vet jag att vikten är viktigare. Men nu pratar jag om helt vanliga motionärer som inte tävlar eller kanske har planer på det.

badrumsvågen

Ha tålamod

Varför väljer du att ställa dig på vågen dagligen för att se om vikten har gått ner? Går saker verkligen så fort som du vill att det ska gå? Eller är det kanske dags att stanna upp en sekund och inse att saker tar lite längre tid än vad man kanske vill att det ska ta. Den vikten som varierar från en dag till en annan är antagligen inte fett eller muskler. Det är antagligen vätska och vad du har ätit under dagen och dagen före det. Om du verkligen måste använda vågen som ett mått på framgång så tycker jag att du ska väga dig max en gång i veckan eller ta ett snitt över t.ex. 5-7 dagar för att se vikten.

Fokusera på det som är viktigt

Vad är egentligen viktigast för dig? Talet som står på vågen? Eller är det faktiskt något av detta som är viktigare?

  • Hur du ser ut i spegeln?
  • Hur du mår / din hälsa?
  • Hur du presterar på träningen?
  • Vad dina vänner och bekanta säger?
  • Hur sitter dina kläder?
  • Hur mycket energi har du om dagarna?

Ja det finns många saker som jag tycker är betydligt viktigare att fokusera på än siffrorna på vågen. Så tänk efter vad som faktiskt är viktigast för dig.

 

måttband

För mer hjälp med kost och träning, läs mer under Personlig Träning

Om författaren: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se
En kommentar
  1. Pingback: 5 tips för att bli mindre uppblåst | NoRegrets

Kommentera

1 Flares Twitter 1 Facebook 0 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 1 Flares ×