Var inte rädda för styrketräning tjejer!

Hem » Träningsblogg & Hälsoblogg om träning, hälsa och kost » Artiklar » Var inte rädda för styrketräning tjejer!
10 Flares Twitter 0 Facebook 10 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 10 Flares ×

Som Personlig Tränare får jag höra väldigt ofta av tjejer att dom är rädda för att styrketräna eftersom att dom tror att då bygger dom massor med muskler och efter 2 veckor ser dom ut som en kille. Nej och åter Nej! Tror ni verkligen att det är så enkelt?

Det jag får höra ofta är ”jag går på zumba och spinning 3 gånger i veckan för jag vill inte bli stor av styrketräningen.. jag vill få en fastare rumpa, mage och lår”. Jag tycker det är jättebra att folk tränar 3 gånger i veckan och håller igång kroppen. Men om du har det där resonemanget till dina mål så var inte besviken om du inte når dom. Du kommer tyvärr inte få din drömkropp av att bara gå på zumba och spinning, för att forma kroppen så som många tjejer önskar så krävs det timmar, veckor, månader & år av seriös styrketräning.

Styrketräning tjejer

Med rätt kost och rätt typ av träning så kan du byta ut fettet mot muskler och på så sätt få mindre rumpa, fastare lår och mer konturer på magen. Jag säger inte att ni ska ta bort Zumban mot 100 situps och någon magmaskin varje dag och tro att det skulle vara bättre. Med styrketräning menar jag mestadels fria vikter som kan kombineras med diverse maskiner. Knäböj, Marklyft och diverse styrkeövningar kommer att hjälpa dig att få den kroppen du önskar.

Jag hör också ofta tjejer som går på crosstrainer eller springer 3-4 gånger i veckan med hoppet om att komma i superformen. Crosstrainer och löpning kommer egentligen bara hjälpa dig att förbränna lite extra kilokalorier (kcal). Om du håller en bra kost och går på underskott kommer det förhoppningsvis hjälpa dig att gå ner lite i fett, men med stor sannolikhet kommer du att gå ner i muskler också såvida du inte styrketränar något alls. Tänk en gång till, är det verkligen ditt mål?

Styrketräning tjejer

Ett annat exempel kan ju också vara ni som tänker att gå till gymmet innan jobbet för att köra 1 timme löpning för att förbränna lite extra kilokalorier (kcal) och sen ta en kaloririk drink efteråt så att du går plus minus noll? Hade det inte varit bättre och eventuellt sova en timme extra och ta styrketräningen på kvällen istället för zumban? Då hade du antagligen förbränt lika många kcal på styrketräningen som på zumban, men i tillägg hade du satt igång en annan muskeluppbyggnadsfas i kroppen.

Du kommer inte att lägga på dig 5kg muskler över ett par månader, det tar längre tid än så, var inte oroliga för att se ut som en bodybuilder efter lite styrketräning. Hur länge tror ni inte att dom har tränat för att uppnå så som dom ser ut? Vi pratar 10-20 år av seriös träning och kost. Rom byggdes inte på en dag!

Styrketräning tjejer

Tänk en gång extra: Vad är ditt mål? Hur ska du uppnå det?

Vill du ha en snygg rumpa, lår och mage så är följande övningar riktigt bra:

  • Knäböj & Frontböj
  • Vanliga Marklyft 
  • Rumänsk Marklyft
  • Gående Utfall 
  • Bulgarisk Utfall
  • Djup Benpress
  • Hip Thrust
  • Chrunches i TRX/Redcord

Har du försökt länge att nå dina mål men inte lyckats? Tveka inte på att ta kontakt med mig så ska jag hjälpa dig med träningsprogram & kostupplägg som gör att du når dina mål!

Så var inte rädd för att sätta igång med riktigt tung styrketräning nu! Ni kommer bli otroligt nöjda och uppnå resultat snabbare än tidigare!

Styrketräning tjejer

Om författaren: Alexander Öqvist

Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se

En kommentar
  1. Pingback: Bygg axlar: 5 bra övningar för axlar - NoRegrets - Personlig Tränare och Träningsblogg, Blogg om träning med Online PT från Malta & Stockholm

Kommentera

10 Flares Twitter 0 Facebook 10 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 10 Flares ×