0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 0 Flares ×

Sommaren har nått sin mittpunkt och många börjar fundera över formen och hur dom ska ta tag i kosten och träningen till hösten. Som personlig tränare upplever jag många gånger att alla inte riktigt vet skillnaden mellan protein, fett och kolhydrater och dess funktion. Därför tänkte jag skriva lite kort om protein och vad som är proteinrik mat.

Protein är uppbyggt av 20 olika aminosyror. 9 av dom är  livsnödvändiga (essentiella) och vi måste alltså regelbundet få i oss dom via maten eftersom vår kropp inte kan producera dom. Att vi behöver protein vet dom flesta av oss. Protein är nödvändigt för att kroppen ska kunna bygga upp celler, bildandet av hormoner, enzymer samt delar av vårt immunförsvar.

Protein finns i en mängd matvaror men det är inte lätt alla gånger att veta vad som är proteinrikt. Protein finns i animaliska livsmedel  som kött, fisk, fågel, ägg och mjölkrpdiukter. Animaliska livsmedel innehåller en bra mängd essentiella aminosyror. Vegetabiliska livsmedel som bönor, spannmål och ärtor innehåller inte alls lika mycket aminosyror som animaliska.

protein-foods

Proteinrika livsmedel:

  • Ägg
  • Fisk
  • Kyckling
  • Kalkon
  • Keso
  • Kesella
  • Kött (undvik fettet)

Ett tips är att läs alltid på innehållsförteckningen vad matvarorna innehåller, då kan du lätt se om ett livsmedel är riktigt på protein eller inte. Dessutom kommer du snabbare lära dig vad maten du äter innehåller. Du kanske blir förvånad över att du äter mindre protein än vad du trodde?

Om författaren: Alexander Öqvist
Alexander Öqvist jobbar som Personlig Tränare och driver sidan NoRegrets.se
En kommentar
  1. Pingback: 10 enkle tips for å få lavere fettprosent | NoRegrets – Personlig Tränare

Kommentera

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 LinkedIn 0 0 Flares ×